TIPS!
Hvordan fylle ut faktura – en ett-minutts guide
GODS TIL MESSEN ADRESSERES
«Firmanavn»
«Messe»
«Standnr»
c/o Norges Varemesse
Messeveien 14
N-2004 Lillestrøm
All gods må ha fraktdokumenter, inkludert kurér forsendelser. Vær vennlig og send forhåndsadvisering på faks eller e-post (kontaktopplysninger finner du nederst i artikkelen). Husk å ta med kopi av forsendelsesdokumentet.
ADRESSERING AV FAKTURA
Alle internasjonale forsendelser må følges av en faktura, dersom ikke ATA Carnet benyttes.
Det kan ikke sendes varer som skal brukes midlertidig og varer som skal innføres ordinært (gis bort / forbrukes / selges) på samme faktura.
Faktura må vise avsenders fulle navn og adresse, sendingens faktiske innhold, verdi, fraktbetingelser samt om varen skal innføres midlertidig.
TRANSPORT
Transport gjennom globalt nettverk tilbyr DHL integrerte tjenester og skreddersydde kundeløsninger innen bil-, sjø-, fly- og ekspressfrakt. De tilbyr også alt fra lokal transport til komplette løsninger (dør – messestand – dør).
GODS SOM KOMMER FØR MONTERINGSTIDEN
Gods som kommer før monteringstiden vil bli satt på lager og satt ut på standen den dagen monteringen starter. Gods som kommer under monteringstiden vil bli levert direkte på standen.
BESTILLING AV TRUCK
For å sikre at vi har nok bemanning og rett utstyr tilgjengelig er det viktig å melde fra om behov for truckassistanse innen fristen for bestilling av standutstyr (produkter/tjenester).
EKSTRA TUNGT GODS
Vi har vanligvis bare tilgjengelig trucker opp til 3500 kg. Truck over 3500 kg eller kran må forhåndsbestilles.
LEIE AV JEKKETRALLER, TRUCK OG KRANBIL
Kontakt DHL (kontaktopplysninger finner du nederst i artikkelen)
IMPORT OG FORTOLLING AV VARER
DHL tilbyr fortolling av varer til alle messer, både midlertidig og permanent. Kontakt DHL for mer informasjon (kontaktopplysninger finner du nederst i artikkelen)
LAGRING AV TOMGODS
Bestilles på Utstillerservice i glassgaten eller på DHLs kontor på riggdekket (bak messesenteret). Tomgodset vil da bli hentet på standen din og returnert til standen igjen når messen stenger (demontering). Umerkede esker på din stand kvelden før åpning av messen, vil bli automatisk kastet av rengjøringspersonale.
RETUR AV GODS
Gods som skal returneres til utstillerens adresse eller som skal transporteres videre må bestilles på DHLs kontor på riggdekket (bak messesenteret). Da vil du få utdelt adresselapper, som godset skal merkes med. Om du har avtalt med et annet fraktselskap om videresending av godset må du selv kontakte transportøren.
UAVHENTET GODS
Uavhentet gods blir kjørt til DHLs lager etter endt demonteringsperiode for utstillers regning.
POSTPAKKER
Postpakker som sendes med BRING eller annen speditør av stykkgods må merkes på følgende måte:
«Firmanavn»
«Messe»
«Standnr»
Telefon nr til kontaktperson i firma
c/o Norges Varemesse
Messeveien 14
N-2004 Lillestrøm
Vi gjør oppmerksom på at noen må være tilstede på standen når BRING/Posten kommer, er standen ubetjent blir pakken returnert til vårt lokale «Post i butikk» kontor, som er KIWI Stillverksveien. (Gjelder kun pakker som er sendt med BRING).
BREV UNDER 2 KG
Brev under 2 kg som sendes som vanlig brevpost skal merkes på følgende måte:
«Firmanavn»
«Messe»
«Standnr»
c/o Norges Varemesse
Postboks 75
2001 Lillestrøm
Det gjøres oppmerksom på at post ikke blir hentet i helgene, du bør regne 2 dager forsendelsestid i Norge, 5 dager i Norden.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
DHL Freight Trade Fairs & Events
Tlf: +47 90 95 58 26
E-post: [email protected]